Digital customer journey, jouw reis naar blije klanten
- Cheggit
- 0
- 2233
Steeds vaker hoor je de term digital customer journey. Dat staat voor de digitale reis die klanten maken, ofwel op welke manier klanten en prospects digitaal met je in aanraking komen. Hoe beter jij die reis in kaart brengt, hoe beter jij ook weet wat de wensen zijn van je klanten en prospects. Het in kaart brengen van de digitale klantreis geeft je een schat aan meetinstrumenten die je helpen om ervoor te zorgen dat klanten prospects worden en dat klanten bij je blijven kopen. Het is jouw reis naar blije klanten en mooie resultaten. In dit artikel geven we je tips om die customer journey te optimaliseren.
Zorg dat je digitaal op verschillende kanalen te vinden bent
Hoe meer mensen jouw producten en diensten tegenkomen op verschillende media hoe beter jouw bedrijf in het geheugen van je (potentiële) klanten staat gegrift. Je wil in het geheugen van je prospects een “top of mind” positie creëren met je digital customer journey. Dat houdt in dat als mensen een probleem hebben waar jij de oplossing voor hebt, ze ook meteen aan jou denken en niet aan een concurrerend bedrijf. Met andere woorden, dat ze je weten te vinden als ze je nodig hebben.
Herhaling is belangrijk
Herhaling is heel belangrijk voor een effectieve digital customer journey. Pas als mensen meerdere keren een boodschap voorbij zien komen blijft deze in het geheugen hangen. Dus hoe vaker ze jouw boodschap zien, hoe beter het is. Daarom is het ook aan te raden om op meerdere digitale platformen zichtbaar te zijn en je boodschap in verschillende vormen te presenteren.
Gebruik de “know like trust” methode
Voordat iemand besluit om bij je te kopen doorloopt je klant een aantal fases. Je digital customer journey kan je klanten helpen om deze fases goed te doorlopen. Eerst moeten mensen je bedrijf of je producten kennen, de “know” fase. Dus zorg dat ze in aanraking komen met je bedrijf en je producten en diensten. Vervolgens moeten ze je aardig vinden, de “like” fase. Doe er alles aan om ervoor te zorgen dat je ideale klanten je boodschap leuk vinden en je gaan volgen. En pas als ze je vertrouwen zullen ze bij je kopen. De “trust” fase. Laat op digitale platformen zien dat je een betrouwbare partner bent die doet wat ie belooft.
Meten is weten bij de digital customer journey
De kracht van een digital customer journey is dat je alles kunt meten. Alles wat je doet kun je in kaart brengen en dat geeft waardevolle informatie van het consumentengedrag van je klant. Heb je een bericht op facebook geplaatst? Houd dan bij dan wat die boodschap doet. Hoeveel mensen zien de boodschap, hoeveel mensen liken de boodschap, hoeveel mensen reageren op de boodschap en wat is die reactie? Zo krijg je inzicht in wat werkt en wat niet werkt. En met die informatie kun je je boodschap verbeteren en de digitale klantreis tot een mooie reis maken voor je bedrijf, je producten en diensten en je klanten.